PATRONAT HONOROWY

PARTNERZY STRATEGICZNI

PARTNERZY

PARTNERZY WSPIERAJĄCY

PARTNERZY MEDIALNI

Partnerzy

PATRONAT HONOROWY

kig mac minenergetyki mr ncbir nfosig sit uke ure

PATRONAT MEDIALNY

_polsat_news czysta_energia nowy_przemys onet observer odnawialne firmy pap portal_komunalny professional reo rynek_elektryczny sgp telekabel Tok_FM wnp

PARTNERZY STRATEGICZNI

tmobile Polkomtel

PARTNERZY

apator atende emitel kapsch mc Midas multimedia netia Nokia orange play polsat cyfrowy pse

PARTNERZY WSPIERAJĄCY

eskills Google atendels elmess eltel eutelsat fca gdt globem inea landis uber vector ves weco

Główne zagadnienia konferencji:

  • Innowacyjna transformacja systemu zasilania gospodarki – spójny program cyfrowego kierunku energetyki systemowej, obywatelskiej i budownictwa.
  • Jednolity rynek cyfrowy – główne zadania dla gospodarek i społeczeństw UE
  • Cyfrowo zintegrowany kierunek rozwoju infrastruktury technicznej
  • Spójność polityki gospodarczej w zakresie B+R+I ze strategią innowacyjnego rozwoju


VIII Forum Gospodarcze TIME

Jak pokonać barierę innowacyjności?

Celem tegorocznego 8 Forum Gospodarczego TIME jest promocja nowej jakości w myśleniu o przyszłości naszego kraju i dobrobycie społeczeństwa. Tematyka Forum będzie bezpośrednio nawiązywała do opracowanego przez Izbę – Programu Rozwoju Cyfrowego Infrastruktury i Przemysłu.

Na czym polega ta nowość? – przede wszystkim jest to pomysł na wydostanie się z pułapki jałowego sporu polityków na temat „Polski w ruinie” czy też „ciepłej wody w kranie”. To są kategorie pojęciowe fałszujące obraz rzeczywistości.

Nie jest ani tak źle, ani tak dobrze. Polska skutecznie wykorzystała historyczną szansę przeprowadzenia politycznych i gospodarczych reform, które wprowadziły ją na ścieżkę wzrostu. Zarazem jednak, w miarę upływu czasu widać, że dotychczasowe mechanizmy sprzyjające budowaniu naszej pozycji konkurencyjnej powoli się wyczerpują. Potrzebny jest nowy zastrzyk energii, nowy sposób myślenia i umiejętność oraz wyobraźnia, by skorzystać z okazji, jaką jest proces cyfryzacji.

Antyinnowacyjna polityka stanowi główną barierą hamującą rozwój gospodarczy Polski. Jest wspierana przez klasę polityczną, której interesy są związane z firmami kapitalizmu państwowego, kontrolowanymi przez Ministerstwo Skarbu Państwa (MSP). Jest źródłem konfliktu interesów przedsiębiorstw prywatnych i państwowych, spowodowany nierównym traktowaniem obu sektorów w procesie rozdziału środków budżetowych przeznaczanych na innowacyjność i inwestycje.

Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) stoi na stanowisku, że główną barierą na drodze do wzrostu stopy życiowej i rozwoju gospodarczego kraju jest antyinnowacyjna polityka gospodarcza i społeczna. Polska zajmuje niezmiennie odległe miejsce w rankingu innowacyjności. Rezultatem tej polityki stabilnie wysokie bezrobocie, którego nie jesteśmy w stanie zmniejszyć poniżej granicy 10%, bardzo niski udział płac w PKB (ok. 35%) oraz ograniczenie tempa wzrostu PKB, w wyniku czego dystans pomiędzy poziomem życia obywateli Polski i wysokorozwiniętych krajów UE przestał się zmniejszać. Pogląd ten prezentujemy niezmiennie w wszystkich kontaktach w przedstawicielami administracji centralnej i w dokumentach programowych Izby. Negatywne skutki tej polityki są szczególnie widoczne w energetyce, gdzie antyinnowacyjność stała się programem działania.

Po latach nieskutecznych prób poprawy sytuacji, musimy sobie odpowiedzieć na następujące pytanie. Jak to jest możliwe, że przyjęta przez rząd polityka innowacyjnego rozwoju - mająca oparcie w uchwalonych przez rząd strategiach rozwoju, programach operacyjnych i deklaracjach politycznych, intensywnie popularyzowana przez media - nie przeszkadza w realizacji antyinnowacyjnej rzeczywistości decyzyjnej na gruncie polityki realnej?

Dotychczasowe analizy wskazują, że przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele. KIGEiT podjęła trud konsolidacji wyników dotychczasowych badań i opracowania środków zaradczych. Pierwotnym źródłem antyinnowacyjności jest oparcie strategii transformacji lat 90-ych na kopiowaniu i ekstensywnych mechanizmach wzrostu, bazujących na eksploatacji taniej i dobrze wykształconej siły roboczej i rabunkowej gospodarce energetycznej. Zasoby te uległy wyczerpaniu, czego objawem politycznym jest powszechne dążenie do zmiany. Polacy nie chcą już być tanią siłą roboczą i nie chcą Polski w roli wyrobnika w europejskim podziale pracy. Odziedziczone po PRL nadmiarowe zasoby energetyki również uległy dekapitalizacji.

Po raz kolejny potwierdziła się zasada, że każde źródło sukcesu zawiera w sobie zalążek klęski. Bardzo skuteczna w latach 90-cyh strategia rozwoju gospodarczego oparta na kopiowaniu rozwiązań sprawdzonych w krajach wysokorozwiniętych stała się źródłem antyinnowacyjności. Mimo spowolnienia rozwoju, antyinnowacyjność ma nieuświadomione, ale istotne poparcie społeczne, więc polityka blokowania innowacyjnych rozwiązań w wielu dziedzinach życia społecznego i gospodarczego jest w pewnym sensie wyrazem oczekiwań społecznych. Pokolenie, które poniosło koszty społeczne transformacji podchodzi nieufnie to polityki wspierania zmian i postępu. Cyfryzacja, stanowiąca emanację innowacyjności, zrodziła wykluczenie społeczne słabiej wykształconej części społeczeństwa. 25 lat nienadążającej ze postępem gospodarczym polityki edukacji i kształcenia dorosłej części społeczeństwa pogłębiło trudności adaptacyjne istotnej części społeczeństwa. Jak dodamy do tego interesy klasy politycznej, wielkich spółek Skarbu Państwa, monopolistów i anachroniczny sposób wydatkowania środków na badania rozwój i innowacje, będziemy mieli w miarę pełny obraz przyczyn obserwowanego spowolnienia.

Przejawem antyinnowacyjnej polityki jest skuteczność lobbingu realizowanego przez branże kapitalizmu państwowego. Politycy wspierają nacisk medialny wywierany przez przestarzały technologicznie i strukturalnie kompleks paliwowo-energetyczny. Dzięki temu jest on zdolny do wymuszania na kolejnych rządach ciągle nowych dotacji niezbędnych dla utrzymania polityki stagnacji technologicznej i biznesowej. Zatem, mimo słabej kondycji ekonomicznej, jest siła polityczna zdolna do blokowania transformacji technologicznej energetyki i spowalniania całej gospodarki.

Dlatego zmiana kursu gospodarczego na innowacyjność jest tak trudnym wyzwaniem i trzeba przyjąć, że nie zdarzy się na mocy jednej światłej decyzji politycznej.

KIGEiT reprezentuje przemysł ICT - innowacyjną część polskiej gospodarki prywatnej, która ponosi główne koszty dotowania kapitalizmu państwowego. Z inicjatywy członków Izby powstał Program Rozwoju Cyfrowego Infrastruktury i Przemysłu, którego celem jest monitorowanie działań organów Państwa i domaganie się faktycznej realizacji polityki przestawiania gospodarki na innowacyjne tory rozwoju. Dlatego całe VIII Forum Gospodarcze TIME w całości poświęcimy praktycznym aspektom innowacyjnego kierunku rozwoju, jakim jest cyfryzacja wszystkich sektorów gospodarki. Poniżej przestawiamy główne tematy naszych tegorocznych obrad.

1. Innowacyjna transformacja systemu zasilania gospodarki – spójny program cyfrowego kierunku energetyki systemowej, obywatelskiej i budownictwa.
2. Jednolity rynek cyfrowy – szansa i wyzwania ekonomiczno-społeczne
3. Cyfrowo zintegrowany kierunek rozwoju infrastruktury technicznej
4. Spójność polityki gospodarczej w zakresie B+R+I ze strategią innowacyjnego rozwoju

Program Rozwoju Cyfrowego Infrastruktury i Przemysłu to apel do całego społeczeństwa, abyśmy poprzez swoje wybory, decyzje i codzienną aktywność świadomie i konsekwentnie realizowali prezentowany Program a tym samy dążyli do założonego celu.

 

Spójność polityki gospodarczej w zakresie B+R+I ze strategią innowacyjnego rozwoju
Through the Programme for Digital Development of Industry and Infrastructure we call on the entire society to consciously and consistently implement the presented Programme, though our daily choices decisions and activities, and thus pursue the set goal.
Program Rozwoju Cyfrowego Infrastruktury i Przemysłu to apel do całego społeczeństwa, abyśmy poprzez swoje wybory, decyzje i codzienną aktywność świadomie i konsekwentnie realizowali prezentowany Program a tym samy dążyli do założonego celu.
Strategia energetyczna KIGEiT




 

PATRONAT HONOROWY

kig mac minenergetyki mr ncbir nfosig sit uke ure

PATRONAT MEDIALNY

_polsat_news czysta_energia nowy_przemys onet observer odnawialne firmy pap portal_komunalny professional reo rynek_elektryczny sgp telekabel Tok_FM wnp

PARTNERZY STRATEGICZNI

tmobile Polkomtel

PARTNERZY

apator atende emitel kapsch mc Midas multimedia netia Nokia orange play polsat cyfrowy pse

PARTNERZY WSPIERAJĄCY

eskills Google atendels elmess eltel eutelsat fca gdt globem inea landis uber vector ves weco